Bækkehuset links

Kommunens samarbejdspartnere

• Grønskole
  • Alle skolerne i Vallensbæk er medlemmer af grønskole og har mulighed for at få grønt flag hejst
  • Strandparken
    Skoler i Vallensbæk Kommune kan gratis booke naturvejledningsture i Strandparken. Turene har forskelligt indhold og aftales med naturvejlederen fra Ishøj Naturcenter. Se nærmere på hjemmesiden og i denne folder der kan printes Folder Naturekspedition
  • Vestforbrændingen
    Som ejerkommune kan alle skoler gratis booke besøg på Vestforbrændingen og på den lokale genbrugsplads. Man kan få dem på besøg i klassen og bestille gratis materiale.
  • Energi & Vand
    Som ejerkommune kan vi benytte os af alle de tilbud som stedet tilbyder, hvilket er primært til grundskolerne. På sigt kan dagtilbud også benytte stedets tilbud, I hører nærmere omkring dette når det er aktuelt.
  • Biofos (Avedøre spildevandsrensning)
    Som ejerkommune kan alle grundskoler benytte skoletjenesten fra 3.klasse og opefter. På hjemmesiden er der masser ideer til at arbejde med temaet før og efter besøg.
  • Ishøj Naturcenter
    Vi samarbejder med Ishøj Naturcenter omkring kurser og lignende.

Links til udflugtsmål i det fri

• Bredekærgård                                                                                                                                                                                                                Ishøj Kommunes aktive landbrug med dansk bondegårdskultur som i første halvdel af 1900-tallet. Besøg er gratis.
  • Naturcenter Herstedhøje                                                                                                                                                                                                  Ligger op til Vestskoven. Man kan låne bålhuse mod betaling. Brænde kan også købes og medbringes til de mange bålsteder i skoven. Se Naturstyrelsens kort over bålsteder og overdækkede huse i Vestskoven.
  • Albertslund Vikingelandsby
    Et besøg på stedet koster penge for institutioner der ikke ligger i Albertslund kommune.
  • Brøndby Middelalderby
    Hyggelig lille landsby. Besøg gratis, aktiviteter og undervisningsforløb mod betaling.
  • Grantoftegård
    Økologisk landbrug hvor skoleelever er velkomne.
  • Naturcenter Vestamager
    Meget stort naturområde. Naturcentret med mange faciliteter er åbent for alle.
  • Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum
    Museum med mange udendørs aktiviteter. Besøg er gratis for skoleelever.

Gode ideer til aktiviteter i naturen – faglige såvel som sociale aktiviteter

• Astra
  • En side med undervisningsforløb fra dagtilbud til A-niveau
  • Skoven i Skolen
    En side med masser af undervisningsideer og aktiviteter til undervisning og leg i naturen.
  • Grønne spirer – naturaktiviteter mange ideer til aktiviteter for daginstitutioner/dagpleje og indskolingen.
  • Naturkatapulten
    Ugens naturoplevelse til store og små børn – bliv inspireret til årstidsbestemte aktiviteter.
  • Klimaambassaden | CONCITO
  • klimaambassaden arbejder for at børn og unge bliver klædt på med nyeste viden om klimaforandringer
  • Skoletjenesten hos Danmarks Naturfredningsforening
    Få ideer til de forskellige kampagner: affaldsindsamling, vandtjek, fugletælling mm.
  • Vores natur
  • En side med masser af gode opgaver, videoer og inspiration til oplevelser i naturen for og med børn.
  • Naturporten
    Masser af færdige arbejdsark om natur og geografi lige til at bruge i undervisningen.
  • Artsleksikonet
    Find fugle, træer og insekter og andre arter i leksikonet, hvor hele Danmarks flora og fauna er repræsenteret.
  • Naturkanon
    Hele Danmark naturkanon, hvor befolkningen har været med til at udvælge de vigtigste arter, naturtyper mm. indenfor hver kategori. Masser af ideer til undervisning.
  • Naturfagsdiplom
    Inspiration til natur teknikundervisningen såvel inde som ude.

Teori og praksis – Udeskole

Andre relevante sider

• Naturstyrelsen
    Styrelsen er en organisation under Miljøstyrelsen som udmønter Regeringens natur- og miljøpolitik. Her kan du booke en lejrplads, få overblik på udinaturen-kortet og se hvordan du kan bruge naturen i undervisningen.
  • Friluftsrådet
    Formålet er at støtte og opmuntre til friluftsliv og naturoplevelser. Her kan du se hvor nationalparker og naturbeskyttelsesområder ligger. Se hvordan du kan søge tilskud til friluftslivsprojekter. Her finder du også ideer til hvordan du kan arbejde med friluftsliv og naturoplevelser i skoler og daginstitutioner.
  • Danmarks Naturfredningsforening
    En organisation som tager naturens parti. De har en stor skoletjeneste og kommer med ugentlig inspiration til aktiviteter i naturen.
  • Dansk Skovforening
    En brancheorganisation der varetager alle skovejeres interesser omkring skovbrug og naturformidling.
  • Dansk Ornitologisk Forening
    En naturbeskyttelsesorganisation som har særlig fokus på fuglene. Her findes også ideer til undervisningen, specielt faktaoplysninger om Danmarks fugle.
  • Danmarks Jægerforbund
    Den næststørste grønne organisation som varetager danske jægeres interesser og udstikker retningslinier ift. jagtlov mm.