Kunstig Intelligens

I Vallensbæk Kommune stræber vi efter at inspirere og udfordre vores elever til at omfavne den spændende verden af kunstig intelligens i undervisningen.

Vores tilgang til dette emne er dybdegående. Vi ønsker ikke blot at introducere vores elever til kunstig intelligens; vi ønsker at give dem en forståelse af, hvad kunstig intelligens er, og hvordan den kan påvirke vores samfund og deres personlige liv.

Men vores pædagogiske tilgang stopper ikke ved teori og diskussion. Vi stræber efter at give vores elever hands-on erfaring med kunstig intelligens ved at introducere dem til konkrete værktøjer og teknologier. Gennem praktiske øvelser og forløb, som der kan downalodes på denne side, får de muligheden for at eksperimentere og skabe forskelligt tekst- og billedeindhold ved hjælp af kunstig intelligens. Dette giver dem ikke kun praktiske færdigheder, men også mulighed for at udforske deres kreativitet på nye og innovative måder.

Hvordan spottes falske nyheder?

Hjemmesiden www.whichfaceisreal.com er en online platform, der udfordrer brugere til at afgøre, om et givet billede viser en ægte person eller en genereret, kunstig intelligens-skabt ansigt. Dette er en sjov og lærerig måde at udforske de fremskridt, der er sket inden for ansigtsgenkendelsesteknologi og kunstig intelligens. Udover dette kan brugerne lære om, hvilke tegn der kan afsløre om billedet er falsk. Dette kan udforskes under punktet learn

Screenshot af hjemmesiden - tryk på det billede, som du tror er ægte.

Hvordan bygges et datasæt op?

Hjemmesiden Quick Draw er et online tegneværktøj udviklet til at udfordre brugere til at tegne forskellige objekter på en begrænset tid, mens en kunstig intelligens-algoritme forsøger at gætte, hvad brugeren tegner. Hjemmesiden bruges til at demonstrere og udforske maskinlæring og AI's evne til at genkende og forstå brugerens håndtegnede illustrationer i realtid. Ved at trykke let's draw kan I komme i gang med at prøve værktøjet.

Ved at trykke på world's largest doodling data set kan I se, hvordan andre brugere af hjemmesiden, har tegnet de samme ojekter som jer. I kan se hvordan brugerne af hjemmesiden har tegnet æbler her.

I kan prøve Quick Draw på denne hjemmeside: https://quickdraw.withgoogle.com

Uligheder og stereotyper i kunstig intelligens:

Forskning har vist, at visse ord betragtes som mere maskuline eller feminine, baseret på hvor tiltalende jobbeskrivelser er, dette gør at der kan komme skævvridninger og stereotyper (kaldet bias) i kunstig intelligens.

Diffusion Bias Explorer kan i udforske hvordan algoritmer i sprogmodellerne i kunstig intelligens anskuer hvem der besidder forskellige typer af jobs. I kan se et eksempel herunderScreenshot from Diffusion Bias Explorer

Prøv Diffusion Bias Explorer på: https://huggingface.co/spaces/society-ethics/DiffusionBiasExplorer