Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Fake News

I Vallensbæk Kommune har vi taget initiativ til at arbejde med Fake News i undervisningen. Dette skyldes den voksende udfordring, som spredningen af falske oplysninger udgør i vores samfund i dag. Det er vigtigt for os at ruste vores elever med kritisk tænkning til at kunne vurdere de nyheder de ser i dagligdagen, så de kan skelne mellem pålidelige og upålidelige kilder. 

Ved at introducere dette emne i undervisningen giver vi vores elever værktøjer til at navigere i det væld af informationer de møder på internettet og træffe velinformerede beslutninger. Dette er afgørende for deres personlige udvikling og for at forberede dem til en verden, hvor mængden af informationer og nyheder kun stiger. 

Elever deltager i undervisning om Fake News

Hvad består undervisningen i Fake News af?

I Vallensbæk Kommune er vores tilgang til undervisning om Fake News fokuseret på at udvikle elevernes kritiske tænkning og mediekompetencer. Dette undervisningsforløb strækker sig over 2 lektioner, hvor vi skaber et trygt rum, hvor eleverne kan være ærlige om deres evner til at spotte falske nyheder.


På disse to lektioner lærer eleverne at se det fulde billede i nyhedshistorier ved at forstå sammenhængene. Dette opnås ved at præsentere dem for både ægte og falske nyheder, hvor de skal vurdere, om nyheden er sand eller falsk. Denne øvelsesbaserede tilgang giver dem praktisk erfaring i at analysere og evaluere information fra forskellige kilder.

Eleverne lærer også at bruge spørgsmål med hv-ord som redskab til at analysere nyhederne. De skal spørge sig selv:

  • hvem afsenderen af nyheden er
  • hvad historien handler om
  • hvor informationen kommer fra
  • hvornår nyheden blev offentliggjort
  • og hvorfor den blev offentliggjort

Dette hjælper dem med at afdække potentielle bias eller skjulte dagsordener i nyhederne. Som en afsluttende opgave i forløbet opfordres eleverne til at producere deres egen formidling af en nyhedshistorie. Deres klassekammerater skal derefter vurdere, om nyheden er sand eller falsk. Dette gør at eleverne anvender færdigheder og viden, de har opnået i løbet af undervisningen, og det fremmer en dybere forståelse af, hvordan fake news kan identificeres og undgås. På denne måde forbereder vi vores elever til at være kritiske og informerede medieforbrugere i en verden fyldt med mis- og disinformation. 

Vil du i gang med undervisning om Fake News i egen undervisning?

Så kontakt Christoffer Lindved Dithmer på Aula, Outlook (cdi01@vallensbaek.dk) eller telefon (20409151). Så vil Christoffer invitere til et møde om forløbet, hvor der kan drøftes ønsker og behov til undervisningen. Undervisningen kan I facilitere selv eller få Christoffer med ud til en co-teaching session.