Praktiske og musiske fag

Makerspaces i musikundervisningen

Makerspaces kan bruges i musikundervisningen på flere måder. For eksempel kan eleverne bygge og modificere instrumenter, designe og producere egen elektronisk musik ved hjælp af digitale værktøjer, og de kan lære at optage og redigere deres egne musikoptagelser.
Makerspaces kan også bruges til at skabe interaktive installationer og performance-miljøer.
Samtidig kan det også være en god måde at give eleverne en følelse af ejerskab over deres musikalske rejse og at øge deres interesse og engagement i musik.

Hvilke ting kan anvendes til ovenstående?

• For skabe egne instrumenter kan du bruge MakeyMakey
  • For at skabe interaktive installationer kan du anvende Micro:Bit og Tinkerkit
  • For at skabe musik kan du eksempelvis anvende Soundation på Skoletube

Mini UiU forløb i musik:

Design et musikinstrument
5. årgang

Musik makeymakey

I forløbet arbejder eleverne med Scratch på PC og MakeyMakey for at lave et fysisk musikinstrument.
I Scratch arbejder eleverne med at lave koder der aktiverer ønskede lyde på deres fysiske musikinstrumenter. Til at lave koderne i Scratch andvendes blokprogrammering, som kan ses på billedet.

Eleverne bygger et musikinstrument der passer til koden, så instrumentet har det antal knappen til aktivering af lyd der er behov for.

Eleverne anvendte Teksperimentets videoer til at komme i gang med Scratch og MakeyMakey, find dem her.

Makerspace i håndværk/design undervisningen

Makerspaces kan bruges i håndværk/design på flere måder. For eksempel kan eleverne bruge lasercuttere til at skære og grave i materialer som træ og plast og digitale tegne- og maleprogrammer til at skabe digitale kunstværker.
Eleverne kan også bruge digitale værktøjer til at skabe animations- eller videokunst. Eleverne kan også bruge en række forskellige teknologier til at eksperimentere med forskellige medier, som f.eks. interaktive installationer. Makerspaces kan også bruges til at skabe en kontekst, hvor eleverne kan eksperimentere med nye materialer og teknologier og få inspiration til deres kreative arbejde.

Hvilke ting kan anvendes til ovenstående?

• Ved at arbejde med forskellige materialer kan I arbejde med lasercutting.
  • Hvis I ønsker at lave animationskunst kan I f.eks. arbejde med StopMotion Studio.

Mini UiU forløb i billedkunst:

Lav en digital, grafisk silhuetter
3. årgang
Billedkunst

Video fil

I dette design forløb har eleverne arbejdet med at lave silhuetter på forskellige måder. I makerspace har eleverne anvendt Keynote til at tage billeder og fjerne baggrunde. Silhuetten blev efterbehandlet i Cut Studio på PC, og herefter skåret i vinyl. Vinyltrykket blev vha. textilpresse ført over på muleposer.

Mini UiU forløb i håndværk/design:
Design fysiske silhuetter
8. årgang
Håndværk/design

I dette design forløb har eleverne arbejdet med at få muligheden for at skabe fysiske kunst produceret gennem lasercutting. Eleverne har arbejdet med at konvertere billeder til vektor grafik, og få dem produceret i forskellige materialer. Eleverne har udstillet deres kunst ved Pilehaveskolens indgangsparti.