Kulturfagene

Makerspaces kan også bruges i kulturfagene for at give eleverne mulighed for at opleve og forstå kultur på en ny måde. Der er flere måder, man kan integrere makerspaces i kulturundervisningen, her er nogle eksempler:

• Kulturelle skabelser: Eleverne kan arbejde med at skabe kulturelle genstande, såsom musikinstrumenter, kunstværker eller tøj, ved hjælp af traditionelle og moderne værktøjer og materialer og makerspace teknologier.
  • Historisk rekonstruktion: Eleverne kan arbejde med at rekonstruere historiske objekter eller bygninger, for eksempel i miniatureform, ved hjælp af 3D-modellering i Augmented Reality eller Virtuel Reality.
  • Virtual Reality: eleverne kan arbejde med at skabe virtuelle rejser eller rekonstruktioner af kulturelle steder eller begivenheder ved hjælp af Virtual Reality teknologier.
  • Kulturarv bevaring: eleverne kan arbejde med at bevare og formidle kulturarv ved at skabe digitale arkiver eller formidlingsmaterialer

Sådanne makerspace forløb kan give eleverne mulighed for at forstå og engagere sig med kultur på en hands-on og kreativ måde, og samtidig få en forståelse af kulturens rolle i vores historie og samfund. Det kan også øge elevernes interesse og engagement i kulturfagene og deres evne til at formidle og undersøge kultur på en kritisk og kreativ måde.

Mini UiU forløb i kulturfagene:

Formidl en historisk begivenhed
6. årgang

Elevproduktion

Eleverne har arbejdet med Den Franske Revolution og har ønsket at skabe mere indlevende og visuelle udtryk i deres formidling af enkelte begivenheder fra Den Franske Revolution. Eleverne har derfor arbejdet med teknologien CoSpaces på Skoletube

Herunder kan I få indblik i nogle af de scener eleverne har fået opbygget på få lektioner i CoSpaces, og herefter formidlet videre til klassekammerater med CoSpaces på skærmen i klassen.

Se introduktionen eleverne så om Den Franske Revolution her -  scan QR-koden med dit kamera er tryk her:

Revolution

Interaktive billeder af religiøse bygninger og monumenter
8. årgang
Religion

thinglink

Eleverne har arbejdet med forskellige vigtige religiøse monumenter. I stedet for at skulle formidle informationen som klassiske fremlæggelser, har eleverne arbejdet med programmet ThingLink. I ThingLink har eleverne lavet interaktive billeder, hvor forskellige knapper viser informationer om bygningerne og monumenterne vha. forskellige typer. af. medier, såsom tekst, lyd, links, billeder og video.