Maker spaces er et sted, hvor elever kan få adgang til teknologi, værktøjer og materialer, som de ellers ikke ville have haft mulighed for at arbejde med. Dette kan være en unik mulighed for at integrere naturfagene i undervisningen og give eleverne mulighed for at eksperimentere og undersøge naturfagene med hands-on aktiviteter. I makerspaces i naturfagkan man f.eks. arbejde med:
3D-modeller af naturfags kerneområder: For eksempel kan eleverne bruge 3D-modelleringsprogrammer som f.eks. til at fremstille modeller af molekyler og celler, som de kan undersøge og gøre interaktive.
Lav egne måleapparater: Eleverne kan også bruge elektroniske værktøjer som Micro:Bit til at bygge sensorer, der kan måle lys- eller lydniveauet i naturen eller i klasserummene. På denne måde. kan de indsamle data og anvende i Excel.
Udvikle teknologiske løsninger til reelle problemer: Makerspaces også give eleverne mulighed for at udvikle teknologier, der kan løse reelle problemer i deres nærmiljø. For eksempel kan eleverne arbejde med at designe og bygge en maskine, der kan hjælpe med at lære mennesker om hvordan man foretager korrekt affaldssortering.
Så kort fortalt kan makerspaces være et meget værdifuldt værktøj for at gøre naturfagene mere interessante og relevante for eleverne og give dem mulighed for at anvende deres viden i praktiske projekter.
Mini UiU forløb i naturfagene:
Lav et illustrativt kort over ekskursion
4. årgang
Natur/teknologi
Lærerne ønskede større udbytte af deres kommende ekskursion til Zoo i København. Derfor blev klassen inddelt i grupper over forskellige områder i Zoo, hver gruppe skulle indsamle viden om området, hvilke dyr der er til stede i området, tage billede, video og optage lyd.
Alle disse indsamlede data for ekskursionen indsamlede grupper i ThingLink projekter (interaktive billeder). Til slut blev alle gruppernes projekter indsamlet til et stort, fælles ThingLink projekt, som andre årgange kan benytte sig af, når de skal i Zoo i København. Prøv zookortet: tryk her.
Sankehaver
5. årgang
Natur/teknologi
Eleverne har arbejdet med sankehaver som begreber og hvordan det anvendes i forskellige typer af. mad og drikke. Til at udstille deres viden har eleverne arbejdet med Merge Cube og CoSpaces, og lavet kuber fyldt med al deres viden om sankehaver og forskellige typer af planter. Projektet blev formidlet multimodalt med både tekst, figur, animationer, illustrationer, billede, video og lyd.
Kom i gang med at arbejde med Merge Cube her.
Illustrer et atom
8. årgang
Fysik/kemi
Eleverne har arbejdet med at udvikle deres forståelse af opbygningen af atomer. Eleverne har derfor arbejdet med at lave forskellige atomer i CoSpaces og afspille dem i augmented reality, for at kunne interagere med produktionerne. Eleverne delte atomproduktioner til hinanden, så de fik lavet et stortbibliotek af atomer.
Se en produktion her.