Micro:bit

Micro:bit er en lille computerenhed, der er designet til at introducere elever til programmering og teknologi. Det har en række indbyggede sensorer og kan arbejdes med via browser på PC og på Micro:Bit appen på iPad.

microbit

Micro:Bit kan kommunikere med andre Micro:Bits via Bluetooth. Det kan bruges i en række forskellige projekter og herunder ses udsnit af hvad Micro:Bit kan bruges til.

Praktiske og musiske fag

Der er mange måder, hvorpå Micro:bit kan bruges til at skabe mere bevægelse i undervisningen. Nogle eksempler kan være:

• At bruge Micro:bit i et projekt, hvor eleverne skal designe og bygge en enhed, der registrerer og analyserer deres bevægelser (f.eks. en skridttæller til håndleddet)
  • At bruge Micro:Bit til at lave brain brakes til små aktivitetspauser i undervisningen.

Naturfagene

Der er flere måder, hvorpå Micro:bit kan bruges i naturfagsundervisningen. Nogle eksempler kan være:

• At bruge Micro:bit til at måle og registrere data fra forskellige sensorer (f.eks. temperatur, lysstyrke, luftfugtighed) og visualisere dataene ved hjælp af grafer eller andre typer af visualiseringer
  • At bruge Micro:bit i et projekt, hvor eleverne skal designe og bygge en automatiseret enhed, der kan styre og overvåge forskellige miljøfaktorer, f.eks. lys, temperatur eller vandingssystemer.
  • At bruge Micro:bit i en aktivitet, hvor eleverne skal undersøge og eksperimentere med elektronik og elektricitet, og lære om elektriske kredsløb og strømstyring.

Kom godt i gang med Micro:Bit

På hjemmesiden Teksperimentet.dk finder du en række forskellige introduktionsvideoer til Micro:Bit i indskoling, mellemtrin og udskoling. Her hjælpes lærere, pædagoger og elever i gang med det basale ved anvendelse af Micro:Bit i de forskellige afdelinger og aldersgrupper i skolen. Hver aldersgruppe er opdelt i niveauer;

• Grønt - for dem der aldrig har prøvet Micro:Bit før
  • Gult - for dem der har prøvet de meste fundamentale ting med Micro:Bit før