Makerspace teknologier kan anvendes i sprogfagene for at give eleverne mulighed for at skabe og lære på, for dem, nye måder. Der er flere måder, man kan integrere makerspaces i sprogundervisningen, her er nogle eksempler:
Produktionsorienteret: Eleverne kan arbejde sammen i grupper med forskellige typer af produktioner, f.eks. en film eller podcast, der demonstrerer deres kendskab til teksttyper.
Læring gennem leg: Eleverne kan bruge spil og legetøj til at øve deres sprogfærdigheder. F.eks. organiseret leg med lego eller Minecraft modeller.
Teknologi-integration: Eleverne kan bruge teknologi som f.eks. iPads eller læringsrobotter (Sphero, Ozobot, BeeBot, M-bot eller Cue) til at skabe interaktive sprogaktiviteter.
Sådanne Makerspace forløb kan give eleverne mulighed for at tage ejerskab over deres egen læring, øge motivationen for sproglæring, og forbedre elevernes kreativitet, problemløsning, kommunikation, samarbejde, og teknologisk kompetence.
Mini UiU forløb i sprogfagene:
Lav en præstation af dig selv
1. årgang
Dansk
Lærerne på årgangen har arbejdet med at eleverne har skulle indsamle viden om dig selv og deres familie, og lærerne ønskede inputs til hvordan makerspace teknologier kunne ændre elevernes præsentationsmuligheder.
Teamet endte med at eleverne skulle anvende Ozobot til at lave små baner robotten kunne køre på, hvor Ozobot var omkranset af tegninger af kendetegn ved eleven og deres familie. Eleven stoppede i mini fremlæggelserne Ozobot ved tegningerne med en stopklods for at fortælle om kendetegnene ved dem selv og deres familie.
Få flere elever i tale
3. årgang
Dansk
Lærerne har arbejdet eventyrer i danskundervisningen og har ønsket at få flere elever til at anvende deres sprog i undervisningen. Som teknologisk greb på dette har teamet lavet podcastprojekter i appen GarageBand.
Her har lærerne stillet eleverne forskellige typer af spørgsmål til læste eventyrer, hvor alle elever. Herefter haft muligheden for at indsætte deres svar som lydmemoer.
Multimodale boganmeldelser
5. årgang
Dansk
Lærerne har ønsket at eleverne har skulle kunne formidle deres boganmeldelser med forskellige medier og metoder. Som teknisk mulighed på dette ønske har vi arbejdet med at introducere eleverne for Book Creator. Her har vi oprettet en klasse for eleverne, hvor de alle har fået tildelt en boganmeldelsesskabelon af lærerne. Lærerne kan i klassen følge med i elevernes progression, og let få indblik i deres arbejde med opgaven.